Abstract:
Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin akademik kontrol odağı, başarıamaç yönelimleri ve kendini sabotaj düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemekamaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kilis7 Aralık Üniversitesi Muallim Rıfat Eğitim Fakültesinde öğrenim görenöğrenciler oluşturmaktadır. Fakültede öğrenim gören tüm öğrencilereulaşmak mümkün olduğundan örneklem alma yoluna gidilmemiştir. Bukapsamda çalışmaya gönüllü olarak katılan 286 öğrenciden elde edilenverilerle analizler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, akademik dışsalkontrol odağının ve performans-kaçınma yöneliminin üniversiteöğrencilerinin kendini sabotaj düzeylerini pozitif yönde anlamlı bir şekildeyordadığı, öğrenme-yaklaşma yönelimlerinin ise negatif yönde anlamlı birşekilde yordadığı belirlenmiştir. Akademik içsel kontrol odağı, öğrenmekaçınma yönelimi ve performans-yaklaşma yöneliminin ise öğrencilerinkendini sabotaj düzeylerini anlamlı bir şekilde yordamadığı tespit edilmiştir.Son olarak üniversite öğrencilerinin kendini sabotaj düzeylerindeki varyansınyaklaşık %29?unun öğrencilerin akademik dışsal kontrol odağı, öğrenmeyaklaşma ve peroformans-kaçınma yönelimleri ile açıklanabildiği sonuçlarınaulaşılmıştır.