Abstract:
Okulöncesi öğretmenlerinin sınıf yönetim beceri düzeyleri ve bunun öğretmenlerin kişisel özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğinin araştırıldığı bu çalışma nicel ve betimsel tarama modelinde yapılmıştır. 2021-2022 Eğitim Öğretim yılında Denizli ilinde Pamukkale ve Merkezefendi ilçesinde bulunan Mili Eğitim Bakanlığına bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerden seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilen 279 öğretmenden elde edilen verilerden aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır. Çalışma verileri “Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde t testi ve varyans analizleri kullanılmıştır. Okulöncesi öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri alt boyutlarında en yüksek ortalamanın “zaman yönetimi” boyutunda olduğu bunu “sınıf içi fiziksel düzenlemeler boyutu” ve “plan-program etkinlikler boyutu” izlediği ve en düşük ortalamanın “iletişim ve davranış düzenlemeleri boyutu”nda olmuştur. Genel ortalamanın “Çok İyi” seviyesindedir. Bütün boyutlarda ve genel olarak seviyenin en yüksek düzeyde olduğu “Çok İyi” derecesinde olduğu görüldüğünden öğretmenlerin sınıf yönetim becerilerine çok güvendikleri ve kendilerini çok yüksek seviyede gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri ve alt boyutlarına yönelik algılarının cinsiyet, eğitim seviyesi ve çalıştıkları ilçeye göre farklılık görülememiştir. Ancak yaş, kıdem, çalıştıkları evre ve sınıf yönetimiyle ilgili eğitim almaya göre farklılık göstermiştir. Bu farklılıkların yaşa göre sınıf içi fiziksel düzenlemeler, plan-program etkinlikler boyutlarıyla genel olarak 41 yaş ve üzerindeki öğretmenler lehine yüksek olduğu ve yaş ilerledikçe sınıf yönetim becerilerinin yükseldiği sonucuna ulaşılmıştır. Kıdeme göre sınıf içi fiziksel düzenlemeler boyutu ile plan-program etkinlikler boyutunda 16 yıl ve üzerinde olan öğretmenler lehine yüksek olduğu ve kıdem arttıkça sınıf yönetim becerilerinin yükseldiği tespit edilmiştir. Çalıştıkları yaş evresine göre sınıf içi fiziksel düzenlemeler boyutunda 4 yaşa göre 5 yaş evresinde çalışan öğretmenler lehine yüksek olduğu saptanmıştır. Sınıf yönetimiyle ilgili eğitim almaya göre plan program etkinlikler boyutunda eğitim almayanlar lehine yüksek olduğu görülmüştür.