Abstract:
Bu araştırmanın gayesi ilkokulda sınıf ortamında istenmeyen öğrenci davranışlarına nelerin neden olduğunu belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, öğretmenlerin verimlilik düzeylerini yükseltmeyi, öğrencilerine gelecekteki vazife ve sorumluluklarını daha da iyi yerine getirebilmeleri sağlamak için bilgi, tecrübe ve becerilerini arttırmayı amaçlamaktadır. Bu amaca ulaşmak için benzer konularda yapılmış birbirinden bağımsız çalışmalardan genel bir yargıya varmak için 2010-2020 yılları arasında yapılan 12 tane çalışmadan yararlanılmıştır. Bu çalışmada analiz etme ve bu çalışmaların sonuçları hakkında genel bir yargıya varma hedeflenmiştir. Sınıf içinde istenmeyen öğrenci davranışlarını belirleyebilmek için kriterlere uygun olarak dâhil edilen 12 adet çalışma literatür tarama yöntemi ile değerlendirilmiştir. Bu konu ile ilgili yapılmış çalışmalar incelendiğinde belirlenenler çalışmalardan; istenmeyen öğrenci davranışlarının temelinde kavga ve şiddet, yalan söyleme, ödevlerini yapmama, dikkat dağınıklığı ve öğrenme güçlüğü yaşayan öğrenciler şeklinde görülmektedir. Ders esnasında ise bu davranışların derse karşı kayıtsız kalma, şikâyet etme ve söz almadan konuşma, başka bir şey ile ilgilenme şeklinde ortaya çıktığı gözlemlenmiştir. Bu davranışların oluşmasındaki nedenlerin; öğrencilerin teknoloji bağımlılığı, ailelerin çocukları ile ilgisizliği, öğretmenlerin sınıf yönetimindeki yetersiz kalması ve heterojen yapıdaki kalabalık sınıflardan kaynaklandığı anlaşılmıştır. Öğretmenlerin istenmeyen davranışlarla başa çıkmak için çoğunlukla; velilerle iletişime geçmek, kızmak, cezalandırmak, kurallar koymak, sorumluluk vermek, birebir konuşmak, göz teması kurmak, okul rehberlik servisinden yararlanmak, eğitim öğretim sürecini zenginleştirmek gibi yöntemleri kullandığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin, istenmeyen öğrenci davranışlarıyla ilgili olarak ailelerden, okul rehberlik öğretmeninden ve okul yönetiminden destek beklediği, ayrıca hizmet içi eğitimlere ihtiyaçlarının olduğu ulaşılan diğer bir sonuçtur.