Abstract:
Bu çalışmada, sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik düşünce, tutum ve endişelerinin belirlenmesi ve bazı demografik değişkenlerden etkilenme düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Denizli ili Serinhisar ilçesinde görev yapan 80 sınıf öğretmeni dahil olmuştur. Öğretmenlerin demografik özelliklerine ilişkin verilerin toplanmasında, araştırmacı tarafından hazırlanan altı sorulu (cinsiyet, meslekteki hizmet süresi, yakın çevrede özel eğitim gereksinimi olan birey varlığı, özel eğitim veya kaynaştırma uygulamasına yönelik eğitim alma durumu, özel eğitim gereksinimli öğrenci eğitimi konusundaki deneyimi ve yaş) demografik bilgi formu kullanılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin düşünce, tutum ve endişelerini belirlemek için ‘Kaynaştırma Eğitimi ile İlgili Düşünce, Tutum ve Endişe Ölçeğinden’ yararlanılmıştır.
Çalışma sonucunda; sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik yüksek düzeyde olumlu düşünceye sahip oldukları belirlenmiştir. Kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarının orta düzeyde olduğu, endişelerinin ise yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik düşünce, tutum ve endişelerinin cinsiyetlerine, mesleki deneyimlerine, özel eğitim gereksinimli öğrenci eğitimi konusundaki deneyim durumlarına ve yaşlarına göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik tutum ve endişelerinin yakın çevrelerinde özel eğitim gereksinimi olan birey bulunma göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Düşünce alt boyutunda yakın çevrelerinde özel eğitim gereksinimi olan birey bulunmayan öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik daha olumlu düşünceye sahip oldukları tespit edilmiştir. Endişe alt boyutunda anlamlı farklılık oluşmuş ve özel eğitim veya kaynaştırma uygulamasına yönelik hiç eğitim almayan öğretmenlerin 40 saatten fazla eğitim alanlara oranla kaynaştırma eğitimine yönelik daha yüksek endişe taşıdıkları tespit edilmiştir.