Abstract:
Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik algıları araştırılmıştır. Araştırmada “tarama modeli” kullanılmıştır. Araştırma 2021–2022 eğitim-öğretim yılı Denizli ili merkez ilçelerinde görev yapan sınıf öğretmenleri “Seçkisiz örnekleme” yöntemiyle seçilen ölçek sorularının tamamına cevap veren 359 sınıf öğretmeninden elde edilen veriler kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı; “Kişisel Bilgiler” ve “Okul Dışı Öğrenme Düzenleme Ölçeği” olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır.
Öğretmenlerin okul dışı öğrenme ortamlarını düzenleme ve alt boyutlarına ilişkin en yüksek ortalama “Uygulama” boyutundadır ve iyi düzeyindedir. En düşük ortalamanın ise planlama boyutunda “Orta Düzeyde”, bilgi boyutunda “orta”, değerlendirme boyutuna “İyi” ve ölçeğin geneli itibariyle “İyi” düzeyinde olduğu ve öğretmenlerin genel olarak bu alanda iyi düzeyde olduklarını göstermiştir. Sınıf öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamları alt boyutlarına ilişkin algılarının kıdem, eğitim düzeyi ve okul dışı öğrenme ortamlarıyla ilgili eğitim alma durumlarına göre farklılık göstermediği ancak cinsiyet, yaş, medeni durum, çalıştığı ilçe, okul dışı öğrenme ortamları kılavuz kitapları inceleme durumlarına göre ise değişmektedir. Okul dışı öğrenme ortamları alt boyutlarına ilişkin öğretmen algılarının cinsiyete kadınlara göre erkeklerin daha yüksek ortalamalara sahip olduğu ve yaşa göre ise 44-48 yaşlardaki öğretmenler lehine yüksek olduğu tespit edilmiştir. Medeni duruma göre evlilerin bekarlara nazaran daha yüksek, okul dışı öğrenme ortamlarını düzenlemede evlilerin bekarlardan daha yüksek, Pamukkale ilçesinde görev yapan öğretmenlerin Merkezefendi ilçesinde görev yapan öğretmenlerden daha yüksek ve okul dışı öğrenme ortamları kılavuz kitabını inceleyenlerin incelemeyenlerden daha yüksek ortalamalara sahip oldukları saptanmıştır.