Yapılan bu araştırmada adölesan idiyopatik skolyozlu tanılı bireyler ve ebeveynlerinde skolyoz konulu eğitimin skolyoz teşhisi ve tedavisine ilişkin bilgi düzeyleri ve günlük yaşam aktivitelerinde bireye özgü düzenlemeler konusunda bilgi düzeylerine etkilerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırma Pamukkale Üniversitesi Eğitim Uygulama Araştırma Hastaneleri Ortopedi ve Travmatoloji anabilim dalı ve Denizli Fizyoform Sağlıklı Yaşam Merkezi’nde AİS tanılı bireyler ve ebeveynleri üzerinde yürütülmüştür. Araştırmaya katılan bireyler eğitim programına dahil edildikten sonra ev ziyaretleri gerçekleştirilip 3 ay süre ile takip edilmiştir. AİS tanılı bireylerin yaş ortalaması 15.40±2.07 dir. Araştırmaya katılan AİS tanılı bireylere skolyoz ön değerlendirme formu, eğitim öncesi ve sonrası bilgi düzey formu, eğitim yararlılığı değerlendirme ölçeği, Walter Reed Görsel Değerlendirme Skalası, Gövde Görünüm Algılama Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, SRS-22 Yaşam Kalitesi Anketi uygulandı. AİS tanılı bireylerin ebeveynlerine eğitim öncesi ve sonrası bilgi düzey formu, eğitim yararlılığı değerlendirme ölçeği, Walter Reed Görsel Değerlendirme Skalası, Gövde Görünüm Algılama Ölçeği uygulandı. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS 22.0 programında Wilcoxon testinden ve Repeated Measurement değerlendirmesinden yararlanılmıştır. İstatistiklerde p değeri p ?0.05 anlamlı olarak kabul edildi ve buna göre yorumlandı. AİS tanılı bireylere ve ebeveynlerine yönelik düzenlenen eğitim programı AİS tanılı bireylerin yaşam kalitesi alt boyutunda vücut imajı, ruhsal sağlığı ve bireylerin benlik saygısında anlamlı derecede artış sağlamıştır(p ?0.05). AİS tanılı bireyler ve ebeveynlerine yönelik hazırlanmış eğitim içeriği katılımcıların bilgi düzey yüzdelikleri ve farkındalıklarını arttırmıştır. Bu kapsamda AİS tanılı bireyler ve ebeveynlerine yönelik eğitimin bireylerin bilgi düzeyini arttırarak davranış değişiklikleri gerçekleştirdiği söylenebilir.
In this study, it was aimed to examine the effects of education on scoliosis in individuals with adolescent idiopathic scoliosis and their parents on their knowledge levels about the diagnosis and treatment of scoliosis and their knowledge about individual-specific regulations in daily living activities. The research was carried out on individuals diagnosed with AIS and their parents in Pamukkale University Education, Practice and Research Hospitals Department of Orthopedics and Traumatology and Denizli Fizyoform Healthy Living Center. After the individuals participating in the research were included in the training program, home visits were made and followed for 3 months. The mean age of individuals diagnosed with AIS is 15.40±2.07. Scoliosis pre-assessment form, pre- and post- education knowledge level form, educational usefulness assessment scale, Walter Reed Visual Evaluation Scale, Trunk Appearance Perception Scale, Rosenberg Self-Esteem Scale, SRS-22 Quality of Life Questionnaire were applied to individuals diagnosed with AIS who participated in the study. The knowledge level form, educational usefulness evaluation scale, Walter Reed Visual Evaluation Scale, and the Trunk Appearance Perception Scale were applied to the parents of individuals diagnosed with AIS. In the analysis of the data obtained in the study, the Wilcoxon test and Repeated Measurement evaluation in the SPSS 22.0 program were used. Statistics, p value p ?0.05 was considered significant and interpreted accordingly. The training program organized for individuals with AIS and their parents provided a significant increase in body image, mental health and self-esteem of individuals with AIS at the lower level of quality of life (p ?0.05). The training content prepared for individuals with AIS and their parents increased the level of knowledge and awareness of the participants. In this context, it can be said that education for individuals with AIS and their parents increases the level of knowledge of individuals and makes behavioral changes.