Abstract:
Bu araştırmada, Buldan ilçesinde görev yapan öğretmenlerin sosyal medya
bağımlılığı alt boyutları düzeyi ile farklı değişkenlerle ilişkisi, iş doyumu ve alt boyutları
düzeyi ile farklı değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği ve sosyal medya
bağımlılığı ile İş doyumu düzeyi ve alt boyutları arasındaki ilişki araştırılmıştır.
Araştırmada “tarama modeli” kullanılmıştır. Araştırma 2020–2021 eğitim-öğretim
yılı Denizli ili Buldan ilçesinde görev yapan “Rastgele örnekleme” yöntemiyle seçilen
ölçek sorularının tamamına cevap veren 278 öğretmenden elde edilen verilerden elde
edilmiştir. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı; “Kişisel Bilgiler”, “Sosyal Medya
Bağımlılık Ölçeği” ve “İş Doyumu Ölçeği” olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Sosyal
Medya Bağımlılık Ölçeği Cronbach Alpha değeri 0,89 ve İş Doyumu Ölçeği Cronbach
Alpha değeri 0,87 olarak bulunmuştur.
Öğretmenlerin iş doyumu içsel doyum alt boyutuna ilişkin katılım düzeylerinin
“Çok” düzeyinde, dışsal doyum alt boyutu katılım düzeylerinin “Orta” düzeyinde olduğu
ve iş doyumu genel düzeyinin “Çok” düzeylerinde olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin
sosyal medya bağımlılıklarının ise sanal tolerans ve sanal iletişim alt boyutları ve genel
olarak sosyal medya bağımlılıklarının olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Öğretmenlerin sosyal medya bağımlılığı ve iş doyumu algılarının bazı boyutlarda
ve bazı kişisel özelliklere göre farklılık görülmüş ve bu durum olağan karşılanmıştır.
Öğretmenlerin “sosyal medya bağımlılık düzeyleri ile iş doyumları düzeyleri arasında
istatistiksel olarak anlamlı düzeyde negatif, ters orantılı, düşük düzeyde bir ilişkinin olduğu
belirlenmiştir”. Öğretmenlerin sosyal medya bağımlılığı sanal tolerans alt boyutu ile iş
doyumu ile içsel ve dışsal doyum alt boyutları arasında negatif, ters orantılı ve düşük
düzeyde ilişkinin olduğu görülmüştür.