Abstract:
Bu çalışmanın amacı, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan okul yöneticilerinin sahip oldukları iş motivasyon düzeylerini ortaya koymaktır. Tarama modelinde yürütülen bu araştırmanın örneklemini Denizli İli Pamukkale ilçesindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 105 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri “Çok Boyutlu İş Motivasyon Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde yöneticilerin iş motivasyon düzeylerini belirlemek için betimsel istatistikler (aritmetik ortalama, standart sapma) hesaplanmış, demografik değişkenlerine ilişkin karşılaştırmalarda da t-testi, Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis H analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, okul yöneticilerinin yaptıkları işe yönelik motivasyon düzeylerinin “orta” düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. “Dışsal düzenleme-maddesel” ile ilgili davranışlar ve “içe yansıtılan düzenleme” ile ilgili düşünceleri bakımından kadın ve erkek yöneticilerin benzer motivasyon düzeyine sahip oldukları sonucu ortaya çıkmıştır. Ancak “kişisel düzenleme”, “dışsal düzenleme-sosyal” ve “içsel motivasyon” bakımından duygu, düşünce ve davranışları incelendiğinde farklılıklar görülmektedir. Araştırmanın medeni durum değişkeninde, yöneticilerin bekar veya evli olmalarının “kişisel düzenleme”, “dışsal düzenleme-sosyal”, “motive olmama”, “içe yansıtılan düzenleme” ve “içsel motivasyon” boyutları bakımından fark yaratmadığı; ancak “dışsal düzenleme-maddesel” ile ilgili davranışlar bakımından bekar yöneticilerin evli yöneticilere göre daha yüksek motivasyona sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında, okul yöneticilerinin öğrenim durumlarının ve görev yaptıkları öğretim kademelerinin yöneticilerin motivasyon düzeyleriyle ilişkili olmadığı sonucuna da ulaşılmıştır.