Bu araştırmada örgütsel sinizmin kişisel değerler, sosyal mesafe ve yaşam doyumu
değişkenlerince yordanması amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2018-2019 eğitim
öğretim yılında Denizli ili merkezindeki 17 farklı okulda çalışan öğretmenler
oluşturmaktadır. Katılımcıların 176’sı (51,5) kadın, 166’sı (48,5) erkek olmak üzere toplam
342 kişidir. Veriler Öğretmenlere Yönelik Örgütsel Sinizm Ölçeği, Portre Değerler Ölçeği,
Sosyal Mesafe Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel
Bilgi Formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde çok değişkenli varyans analizi
(MANOVA), korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda
örgütsel sinizm cinsiyete, okul türüne ve yaş grubuna göre farklılaşmamıştır. Örgütsel sinizm
ile sosyal mesafe arasında olumlu ilişki olduğu tespit edilmiştir. Regresyon analizi
sonucunda örgütsel sinizmin ve alt boyutlarının demografik değişkenler, kişisel değerler,
sosyal mesafe ve yaşam doyumu değişkenlerince anlamlı olarak yordandığı bulunmuştur.
ÖSÖ’nün Uzaklaşma alt boyutu da, demografik değişkenler, kişisel değerler, sosyal mesafe
ve yaşam doyumu değişkenlerince anlamlı olarak yordanmıştır. ÖSÖ’nün performans
düşüklüğü alt boyutu sosyal mesafe ve yaşam doyumu değişkenleriyle anlamlı olarak
yordanmıştır. ÖSÖ’nün olumsuz tutum alt boyutu kişisel değerler, sosyal mesafe ve yaşam
doyumu tarafından anlamlı olarak yordanmıştır. ÖSÖ’nün katılımın olmaması alt boyutu
yalnızca kişisel değerler ve sosyal mesafe değişkenlerince anlamlı olarak yordanmıştır.
Sonuç olarak örgütsel sinizmin demografik değişkenler, kişisel değerler, sosyal mesafe ve
yaşam doyumu değişkenlerince yordanmasında bu değişkenler varyansın %24’ünü
açıklamaktadırlar.
The purpose of this study is to investigate the predicting of personal values, social distance
and life satisfaction on cynicism in organizations. Participations were composed of teachers
working in 17 different schools serving in central districts of Denizli province in 2018-2019
academic year. Participations are 342 teachers in total. 176 (51,5) of the participants are
women and 166 (48,5) are men. Organizational Cynicism Scale for Teachers, Portrait Values
Questionnaire, Social Distance Scale, The Satisfaction with Life Scale and Personal
Information Form prepared by the researcher were used in collecting the data. Multivariate
variance analysis (MANOVA), correlation and regression analysis were used to analyze the
data. As a result of the research, organizational cynicism do not differ according to gender,
school type and age group. A positive correlation was found between organizational
cynicism and social distance. The results of regression analysis showed that the sub-scales
of organizational cynicism scale (OCS) and total score of OCS were predicted by
demographs, personal values, social distance and, life satisfaciton. Results show that it was
found that demographic variables, personal values, social distance and life satisfaction were
significantly predicted on the subscale of OCS’s divergence. And, the sub-dimension of the
OCS's poor performance was significantly predicted by the both social distance and life
satisfaction variables. The sub-dimension of the OCS’s negative attidude was significantly
predicted by personal values, social distance and life satisfaction. The sub-dimension the
lack of participationin of OCS was significantly predicted only by personal values and social distance variables. As a result, organizational cynicism was explained by 24 % of the variance in predicting demographic variables, personal values, social distance and life
satisfaction variables.