Abstract:
Bu çalışmanın amacı; istenmeyen öğrenci davranışlarının nedenlerini ve öğretmenlerin bu
davranışlarla başa çıkmada kullandıkları stratejileri ortaya çıkarmaktır. Bu amaç
doğrultusunda, araştırma tarama modelinde yürütülmüş olup nitel veri toplama
yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2019/2020
eğitim öğreti yılında Denizli merkezindeki Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokullarda
görev yapan 20 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmacı tarafından oluşturulan ve
uzman desteğiyle geliştirilen beş soruluk görüşme formu, bu çalışma grubuna uygulanarak
gerekli veriler toplanmıştır. Elde edilen verilerin içerik analizleri yapılarak, alt tema
başlıkları ve kodlar oluşturulmuş ve bulgular yorumlanarak sonuca ulaşılmıştır.
Araştırmanın sonucunda; istenmeyen öğrenci davranışlarının genellikle kavga ve şiddet,
yalan söyleme, ödev yapmama ve dikkat dağınıklığı şeklinde görüldüğü; ders sırasında ise
bu davranışların derse karşı ilgisizlik, şikayet etme ve söz almadan konuşma şeklinde
ortaya çıktığı tespit edilmiştir. Bu davranışların oluşmasındaki nedenlerin; öğrencilerin
teknoloji bağımlılığından, ailelerin ilgisizliğinden, öğretmenlerin sınıf yönetimindeki
yetersizliğinden ve heterojen yapıdaki kalabalık sınıflardan kaynaklandığı anlaşılmıştır.
Öğretmenlerin istenmeyen davranışlarla başa çıkmada çoğunlukla; velilerle iletişime
geçmek, kızmak, ceza vermek, kural koymak, sorumluluk vermek, birebir konuşmak, göz
teması kurmak, öğretim sürecini zenginleştirmek gibi yöntemleri kullandığı sonucuna
ulaşılmıştır. Öğretmenlerin, istenmeyen öğrenci davranışlarıyla başa çıkmada ailelerden ve yöneticilerden destek beklediği, ayrıca hizmetiçi eğitimlere ihtiyaçlarının olduğu ulaşılan
diğer bir sonuçtur.