Abstract:
Bu çalışma ile sosyal kaytarmanın oluşmasındaki kişisel, yönetimsel ve çalışma
ortamından kaynaklanan nedenlerin, öğretmen görüşleriyle ortaya çıkarılması
amaçlanmıştır. Araştırmanın amacına ulaşması için nitel araştırma yöntemlerinden
görüşme yöntemi tekniği seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu; Denizli Acıpayam
bölgesinde, 2019/2020 eğitim öğretim yılında MEB’e bağlı ilkokul ve ortaokullarda görev
yapan, sekizi sınıf öğretmeni ve yedisi branş öğretmeni olmak üzere toplam 15 öğretmen
oluşturmuştur. Araştırmacı tarafından oluşturulan ve danışman desteğiyle geliştirilen altı
soruluk görüşme formu, çalışma grubuyla görüşmeler yapılarak uygulanmıştır. Elde edilen
verilerin betimsel analizleri yapılarak, alt tema başlıkları oluşturulmuş ve yorumlanarak
sonuca ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda sosyal kaytarma nedenlerinin; öğretmenlerin
görevini önemsememesi ve mesleklerine karşı olan olumsuz algılarından, yöneticilerin
yönetim alanındaki yetersizliğinden, öğretmenler arasında oluşan iletişim sıkıntısı ve
güvensizlik ortamından kaynaklandığı anlaşılmıştır. Kaytarmanın genellikle takım
çalışması gerektiren sosyal ve yasal görev alanlarında yapıldığı, sosyal kaytarmanın
öğretmenlerdeki motivasyonu düşürerek eğitim sürecini sekteye uğrattığı ve kaytarma
davranışlarıyla başa çıkmada yöneticilere önemli görevlerin düştüğü ulaşılan diğer
sonuçlardır. Araştırmanın sonuçlarına göre uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik
önerilerde bulunulmuştur.