Abstract:
Türkiye’de okul binalarının yer seçiminin, mekânsal planlama sistemi bağlamında
yeniden yapılandırılması ve temel bir çerçeveye oturtulmasına olan ihtiyaç her geçen
gün artmaktadır. Bu çalışmada, Denizli ilinde ilköğretim ve ortaöğretim okul
binalarının yer seçiminde ana etkenlerin ne olduğu ortaya konulmaya çalışılacaktır.
Okul binalarının yer seçimine etki eden aktör ve faktörlerin ne olduğu ortaya
konularak bir değerlendirme yapılacaktır. Bu değerlendirmenin yapılabilmesi için de
okul binalarının yer seçiminde etkin olan aktörlerle yüz yüze görüşme yapılarak yer
seçiminin nasıl şekillendiği ortaya konulacaktır. Bu çalışmada Denizli ilinin
seçilmesinin nedeni ise okul yapımı konusunda hayırsever katkısının çok olması ve
son dönemde çok derslikli yeni okul binalarının sayısının artmasıdır. Denizli
hakkında yapılan bu çalışmada gerek kamu kaynağıyla gerekse hayırsever katkısıyla
hayata geçirilen okul binalarında yaşanan dönüşüm farklı dinamiklerin, aktörlerin ve
mekân kullanım biçimlerinin birbirleriyle ilişkileri de gözetilerek ele alınmaktadır.
Bu nedenle de bu yatırımları yönlendiren aktörlerden birincil ağızdan sürecin
dinlenmesi, bunu yaparken de değişik disiplinlerden akademik tarafı öne çıkmayan
birinci el kaynakların kullanılıp bir toparlama yapılması amaçlanmaktadır.