Abstract:
Bu araştırmada, Denizli ili merkez ilçeleri Merkezefendi ve Pamukkale’de görev yapan
öğretmenlerin yalnızlık algıları ve stresle başa çıkma tarzları ve bunların farklı
değişkenlerle ilişkisi, farklı değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği ve yalnızlık
algıları ile stresle başa çıkma arasındaki ilişki araştırılmıştır. Araştırmada “tarama modeli”
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2019–2020 eğitim-öğretim yılı Denizli ili Pamukkale
ve Merkezefendi ilçesinde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. “Rastgele
örnekleme” yöntemiyle seçilen 420 öğretmene ulaşılarak ölçek sorularının tamamına cevap
veren 363 öğretmenden veriler toplanmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı;
“Kişisel Bilgiler”, “İş Yaşamında Yalnızlık Ölçeği” ve “Stresle Başa Çıkma Tarzları
Ölçeği” olmak üzere 3 bölümden oluşmaktadır. “İş Yaşamında Yalnızlık Ölçeği”
Cronbach Alpha değeri 0,74 ve “Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği” Cronbach Alpha
değeri 0,70 olarak bulunmuştur. Öğretmenlerin yalnızlık algıları genel ortalamasının “Orta
Düzeyde” olduğu ve öğretmenlerin yalnızlık duygusu taşıdıkları, alt boyut olarak
bakıldığında Duygusal Yoksunluk Alt Boyutuna “Orta Düzeyde”; Sosyal Arkadaşlık Alt
Boyutuna “Katılıyorum” seviyesinde olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin yalnızlık
algılarının sebebi olarak daha çok sosyal arkadaşlık boyutundan kaynaklandığı duygusal
yoksunluk alt boyutunun daha az yalnızlık algısına neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Öğretmenlerin stresle başa çıkma tarzlarına bakıldığında genel ortalamanın “Genellikle
Kullanıyorum” düzeyinde olduğu ve stresle başa çıkabilme ve stres yönetimi becerilerine
yüksek düzeyde haiz oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin stresle başa çıkma
tarzları alt boyutlarına bakıldığında en yüksek ortalama ve “Genellikle Kullanıyorum”
düzeyiyle “İyimser Yaklaşım” tarzını tercih ettikleri görülürken bunu “Genellikle
Kullanıyorum)” düzeyiyle “Sosyal Desteğe Başvurma” tarzının takip ettiği görülmüştür.
Ayrıca “Bazen Kullanıyorum” düzeyinde “Kendine Güvenli Yaklaşım” ve “Çaresiz Yaklaşım” tarzlarını kullandıkları ancak “Boyun Eğici Yaklaşım” tarzını ise “Hiç
Kullanmıyorum” seviyesiyle hiç kullanmadıkları görülmüştür. Bu verilerden yola çıkarak
öğretmenlerin stresle başa çıkmada en çok iyimser yaklaşım tarzını kullandıkları, sonra
sosyal desteğe başvurma yoluna gittikleri görülmüştür. En çok ihtiyaç duydukları kendine
güvenli yaklaşım tarzını bazen kullandıkları ve yine bazen çaresiz kaldıkları ve hiçbir
zaman boyun eğme tarzını kullanmadıkları tespit edilmiştir. Öğretmenlerin yalnızlık
algılarının cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, çalıştığı kademe ve çalıştığı ilçeye göre anlamlı
farklılık görülmez iken medeni durum, kıdem ve branş değişkenlerine göre farklılık
gösterdiği görülmüştür. Öğretmenlerin stresle başa çıkma tarzlarının ise cinsiyet ve yaşa
göre anlamlı farklılık görülmez iken medeni durum, kıdem, eğitim düzeyi, branş,
çalıştıkları kademe ve çalıştıkları ilçeye göre anlamlı farklılık görülmüştür. Araştırmaya
katılan öğretmenlerin yalnızlık algılarıyla stresle başa çıkma tarzları arasında pozitif, doğru
orantılı, düşük düzeyde bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.