Bu çalışma, Türkiye’de yabancı dil olarak İngilizce öğretimi bağlamında farklı
türdeki etkinliklerin ve materyallerin (şarkılar, videolar, müzik, oyunlar, oyuncaklar,
ödevler, çalışma kağıtları ve sesli sözlük) kullanımının çocuklarda fonolojik farkındalığı
geliştirmedeki etkilerini araştırmayı ve katılımcıların İngilizce derslerindeki fonetik
etkinlikler hakkındaki görüşlerini toplamayı amaçlamıştır. Çalışmanın amacı ile ilgili
olarak, öğrencilerin sözcük, hece, başlangıç sesi-kafiye, ve fonem düzeylerinde fonolojik
farkındalık becerileri Fonolojik Farkındalık Becerileri Testi (P.A.S.T.) aracılığıyla
ölçülmüştür.
Bu çalışma, Şanlıurfa’da bir devlet okulunda İngilizce’yi yabancı dil olarak
öğrenen 5., 6., ve 7. Sınıflardan 56 öğrenci ile bir İngilizce öğretmeni tarafından yürütülen
bir eylem araştırması olarak viiecep edilebilir. Hem nitel hem de nicel araştırma yöntemleri
kullanılmıştır. Nicel veri toplamak için P.A.S.T. bütün sınıflarda ön test, son test ve
geciktirilmiş son test olarak uygulanmıştır. Mülakatlar ve katılımcıların görüşleri ise nitel
veri toplamak için kullanılmıştır. Bunlara ek olarak araştırmacı, uygulama sürecini not
etmek için yansıtıcı öğretmen günlüğü tutmuştur. Verilerden elde edilen sonuçlar
incelenmiş ve birbiri ile kıyaslanmıştır.
Elde edilen bulgular, çocukların fonolojik farkındalıklarını geliştirmek için çoklu
etkinliklerin yararlı ve eğlenceli olduğunu göstermiştir. Ön test puan ortalamaları (5. Sınıf
= 56.571, 6. Sınıf = 61.941, 7. Sınıf = 55.444) ve son test puan ortalamaları (5. Sınıf =
76.761, 6. Sınıf = 78.470, 7. Sınıf = 75.944) karşılaştırıldığında son test puanlarının yükseldiği saptanmıştır. Geciktirilmiş son test puan ortalamaları (5. Sınıf = 78.904, 6. Sınıf
= 78.529, 7. Sınıf = 72.666) ise çocukların fonolojik farkındalığı bir dereceye kadar daha
kalıcı olarak geliştirdiklerini göstermiştir. Sonuç olarak, çoklu etkinliklerin çocukların
dikkatini çektiği ve fonolojik farkındalığı geliştirme açısından ihtiyaçlarına ve beklentilerine
cevap verdiği görülmüştür.
This study aimed to investigate the effects of using different types of activities and
materials (songs, videos, music, games, toys, assignments, worksheets and audio dictionary)
on developing phonological awareness of young learners in Turkish EFL context and gather
the participants’ views about phonetics activities in English classes. Regarding the purpose
of the study, phonological awareness skills of the participants at the levels of word, syllable,
onset-rime, and phonemes were measured via Phonological Awareness Skills Test
(P.A.S.T.).
This study can be accepted as an action research conducted by an English teacher at
a state school in Şanlıurfa with 56 students from the 5th, 6th, and 7th grade EFL learners. Both
qualitative and quantitative research techniques were used. P.A.S.T. was administered as the
pre-test, immediate post-test, and delayed post-test in all grades to collect quantitative data.
The interviews and comments of the participants were used to collect qualitative data.
Moreover, the researcher kept a reflective teacher journal to note down her implementation
process. Finally, the results were analyzed and compared to one another.
The analysis of the data showed that the multiple activities were useful and enjoyable
to develop phonological awareness of young learners. When the mean scores of the pre-test
(M for the 5th grade = 56.571, the 6th grade = 61.941, the 7th grade = 55.444) and immediate
post-test (the 5th grade = 76.761, the 6th grade = 78.470, the 7th grade = 75.944) were
compared, it was found out that the scores in the immediate post-test increased. The mean scores of the delayed post-test results (M for the 5th grade = 78.904, the 6th grade = 78.529, the 7th grade = 72.666) indicated that young learners developed their phonological awareness
more permanently to some extent. After all, it was clear that the multiple activities got young
learners’ attention, and responded to their needs and expectations in terms of developing
phonological awareness.