Bu araştırma, öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin yönetim felsefeleri ile okul
şeffaflığı arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nicel araştırma
yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma örneklemini Uşak ili
Merkezinde ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde görev yapmakta olan basit tesadüfi
örnekleme yöntemi ile seçilen 403 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında
öğretmenlerin hangi yönetim felsefesine sahip olduklarını belirlemek için Tanrıöğen
(2018) tarafından geliştirilen “Yönetim Felsefesi Ölçeği” ve okul müdürlerinin şeffaflık
düzeylerini belirlemek için Bozbayındır (2016) tarafından geliştirilen “Okul Şeffaflık
Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiği için parametrik testler
kullanılmıştır. Alt problemlerin çözümlenmesinde bağımsız örneklemler için “t” testi, tek
faktörlü varyans analizi One-Way Anova, “Yönetim Felsefesi” ile “Okul Şeffaflığı”
arasındaki korelasyonu belirlemek için Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı
ve yönetim felsefesinin okul şeffaflığını yordama gücünü belirlemek için ise çok
değişkenli regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, okul
yöneticilerinin Douglas McGregor tarafından geliştirilen yönetim felsefelerinden Y
kuramına daha yakın oldukları görülmüştür. Öğretmen görüşlerine göre, okul
yöneticilerinin sahip oldukları yönetim felsefesinde öğretmenlerin cinsiyeti, daha önceden
eğitim yönetimi konusunda hizmet içi eğitim alma durumu, meslekteki hizmet yılı, yaş ve
çalıştıkları okul türüne göre anlamlı farklılık bulunamazken, yönetim felsefesinden Y
kuramında öğretmenlerin mezun oldukları fakülteye göre anlamlı bir farklılık görülmüştür.
Okul yöneticilerinin şeffaf oldukları ve en yüksek şeffaflığın “uygulamada şeffaflık” alt
boyutunda olduğu görülmüştür. Okul yöneticilerinin şeffaflık düzeyleri ile öğretmenlerin
cinsiyeti, daha önceden eğitim yönetimi konusunda hizmet içi eğitim alma durumu,
meslekteki hizmet yılı, yaş ve çalıştıkları okul türüne göre anlamlı farklılık bulunamazken,
okul şeffaflığı ve alt boyutlarında öğretmenlerin mezun oldukları fakülteye göre anlamlı bir farklılık görülmüştür. Yönetim felsefelerinden X kuramının okul yöneticilerinin sahip
oldukları okul şeffaflığı üzerinde anlamlı bir yordayıcı olmadığı; Y kuramının ise okul
şeffaflığı üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmüştür. Okul müdürlerinin Douglas
McGregor’un Y kuramına ilişkin özellikleri benimsediklerinde ve bu yöndeki davranışları
arttığında okul şeffaflık düzeylerinin de artabileceği söylenebilir.
This research aims to determine the relationship between school administrators
'management philosophies and school transparency according to teachers' perceptions.
Relational screening model, one of the quantitative research methods, was used in the
research. The sample of the research consists of 403 teachers selected by the simple
random sampling method, working in primary, secondary and high school levels in the city
center of Uşak. Within the scope of the research, “Management Philosophy Scale”
developed by Tanrıöğen (2018) and “School Transparency Scale” developed by
Bozbayındır (2016) were used to determine which management philosophy teachers' have.
Parametric tests were used because the data showed normal distribution. “T” test for single
samples, one-factor analysis of variance in solving sub-problems One-Way Anova,
Pearson Multivariate Correlation Coefficient to determine the correlation between
“Management Philosophy” and “School Transparency” to determine the power of school
transparency to predict school transparency. Regression analysis was used. Looking at the
results of the research, it was seen that school administrators were closer to the Y theory
than the management philosophies developed by Douglas McGregor. According to the
opinions of the teachers, while there is no significant difference in the management
philosophy of the school administrators according to the gender of the teachers, the status
of receiving in-service training on education management, the years of service in the
profession, the age and the type of school they work in, there is a significant difference
from the management philosophy according to the faculty where teachers graduate from Y
theory. It was observed. It has been observed that school administrators are transparent and the highest “transparency in practice” sub-dimension. While there was no significant
difference between the transparency levels of school administrators and the gender of the
teachers, the level of in-service training in education management, the years of service in
the profession, the age and the type of school they work in, there was a significant difference in school transparency and sub-dimensions according to the faculty where the
teachers graduated. One of the management philosophies, X theory is not a significant
predictor of school transparency of school administrators; Y theory was seen to be a
significant predictor of school transparency. It can be said that school transparency levels
may increase when school principals adopt the characteristics of Douglas McGregor's Y
theory and their behavior in this direction increases.