Abstract:
Bu araştırmada, 2019-2020 Eğitim Öğretim Yılında Denizli ili Pamukkale
ilçesinde Ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin 4006 TÜBİTAK projeleriyle ilgili
görüşleri araştırılmıştır.
Araştırmada “tarama modeli” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2019–2020
eğitim-öğretim yılı Denizli ili Pamukkale ilçesinde Ortaokullarda görev yapan
öğretmenler oluşturmaktadır. “Rastgele örnekleme” yöntemiyle seçilen yer, öğrenci ve
veli profili birbirinden farklı okullarda çalışan öğretmenlerden 39 öğretmene ulaşılarak
veriler toplanmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı; araştırmacı tarafında
literatür taranarak ve uzman görüşü alınarak oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme
formudur.
Araştırmaya katılan öğretmenlerin n=12 tanesinin sosyo ekonomik ve sosyo
kültürel yapısı alt düzeyde yer alanların yoğun olduğu okullarda çalıştıkları görülürken,
n=22 tanesinin orta düzeyde yer alan okullarda çalıştıkları ve n=6 tanesinin de yüksek
düzeyde yer alan okullarda çalıştığı ve araştırmaya katılan öğretmenlerin n=26 tanesinin
4006 TÜBİTAK projelerine katılım sağladıkları görülürken, n=13 tanesinin ise
TÜBİTAK projelerinde görev almadıkları görülmüştür.
Katılımcı öğretmenlerin 4006 TÜBİTAK projelerinin gerekliliğine ilişkin
görüşlerinin genellikle olumlu olduğu ve sadece 2 katılımcının olumsuz beyanda
bulunduğu görülmüştür. Ayrıca; gerekli ancak projelere yeterli ilgi gösterilmediği,
öğrencilerin araştırma yapmasını sağlaması gelişimi açısından önemli, ilgi çekici,
öğrencilerin hayal etme ve üretme becerilerini arttırdığı, öğrenciye proje hazırlama fırsatı sunduğu, öğrencilerin profesyonel proje oluşturduğu ve okulda olumlu bir iklim
yarattığı, öğrencilerin öz güven ve yaratıcılığı geliştirdiği, öğrenci ve öğretmenlere
bilimsel araştırma yöntemleri katkı sağladığı, gibi olumlu görüşlerin olduğu
görülmüştür. Katılımcı öğretmenlerin büyük çoğunluğunun 4006 TÜBİTAK
projelerinin gerekliliğine ilişkin görüşlerinin olumlu ve gerekli olduğu görüşünde
oldukları görülmüştür.
Öğretmenlerin 4006 TÜBİTAK projeleri ile ilgili okul ortamlarına ilişkin
görüşlerinin genellikle olumsuz düşüncelerinin yer, zaman, para ve şartlar açısından
olumsuzluklar olduğunu belirttikleri ve birçok okulun bu eksikliklere rağmen 4006
TÜBİTAK projeleri yapmaya çalıştığı görülmüştür.
Öğretmenlerin 4006 TÜBİTAK projeleri ile ilgili uygun personel yeterliliğine
ilişkin görüşlerinin genellikle personelin eğitilmesi gerektiği ön plana çıkmakla birlikte
“yeterli” ve “yetersiz” görüşlerinin birbirine yakın olduğu görülmüştür. Nitelikli 4006
TÜBİTAK projelerinin ortaya çıkarılması, proje tabanlı eğitimlerin yapılabilmesi,
gerekli öğrenci, veli, öğretmen ve yöneticilerin desteklerinin sağlanabilmesi için eğitim,
işbirliği ve eşgüdüm sağlanması, ülke kalkınması ve araştırmaya meraklı bireyler
yetiştirilmesi için bir fırsat olan 4006 TÜBİTAK projelerinin hazırlanması için
personelin yeterliliğinin kilit öneme haiz olduğu söylenebilir.
Öğretmenlerin 4006 TÜBİTAK projeleri sürecinde proje hazırlama ve
danışmanlık yapmada yaşadıkları sorunlara ilişkin genel olarak farklı sorunlar
yaşadıkları görülmüştür. Bu sorunların genel olarak fazla yük altına girme, ilgisizlik,
konu belirleme, fiziki imkânların eksikliği, maddi sorunlar, zaman, gereksiz
prosedürler, destek görememe, materyal, doküman, teknik destek vb. eksiklikler olduğu
görülmüştür.
Öğretmenlerin 4006 TÜBİTAK projeleri sürecinde proje hazırlama sürecinde
yaşadıkları sorunlara ilişkin çözüm önerilerine bakıldığında maddi manevi destek, ilgi,
fiziki ve donanım eksikliklerin giderilmesi gibi belli temeller üzerinde yoğunlaştığı
görülmektedir. 4006 TÜBİTAK projeleriyle ilgili olarak teşvik, maddi ve manevi destek
ve eksikliklerin giderilmesi başlıkları altında toplanabilecek öneriler gerçekten eğitim
sistemimiz için de gerekli olan öneriler niteliğindedir. Bu önerilerin dikkate alınarak
gerekli değişikliklerin yapılmasıyla birlikte kalite ve nitelik artışının olacağı ve
eksikliklerin büyük ölçüde giderileceği sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin 4006 TÜBİTAK projeleri sürecinde proje hazırlama sürecinde
ihtiyaç duydukları desteklere bakıldığında önerilerle paralellik gösterdiği ve daha çok maddi manevi destek, fiziki ve donanım eksikliklerin giderilmesi, işbirliği gibi belli
başlıklarda yoğunlaştığı, 4006 TÜBİTAK projeleri sürecinde proje hazırlama sürecinde
ihtiyaç duydukları desteklerin genellikle maddi ve manevi desteklere, fiziki ve
donanımsal eksikliklerin giderilmesi ve iç ve dış paydaşlar ile güçlü iletişim ve işbirliği
desteklerine ihtiyaç duydukları görülmüştür.