Bu araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin farklılıklar ve farklılıkların yönetimine ilişkin
görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Karma modelde tasarlanan araştırmanın nicel
bölümünün çalışma grubunu Denizli ili, Pamukkale ve Merkezefendi ilçesindeki bağımsız
anaokullarında görev yapan 268 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Nitel bölümün
çalışma grubunu ise, nicel verilerin toplandığı anaokullarında görev yapan 12 okul öncesi
öğretmeni oluşturmuştur. Nicel verilerin toplanmasında, Balay ve Sağlam (2004)
tarafından geliştirilen, Memduhoğlu (2007) tarafından yeniden düzenlenen “Farklılıkların
Yönetimi Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme formu
aracılığı ile yapılan görüşmeler ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizi için yüzde, frekans,
ortalama ve standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), kruskal wallis ve
ikili mann whitney U testi; nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda, öğretmenlerin “Farklılıkların Yönetimi Ölçeği” alt boyutlarını
oluşturan “bireysel tutum ve davranışlar”, “örgütsel değer ve normlar” ve “yönetsel
uygulamalar ve politikalar” boyutlarına ilişkin olumlu görüşlerde olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Öğretmenlerin görüşüne göre mesleki deneyim değişkeni açısından
araştırmanın boyutlarında fark yokken, mezuniyet durumu değişkeni açısından lisans ve
lisansüstü grubu arasında yönetsel uygulamalar ve politikalar alt boyutunda fark çıkmıştır.
Öğretmenler okullarda çalışma açısından en çok kendini geliştiren meslektaşları ile
çalışmayı tercih ettiklerini; kendini geliştirmek istemeyen ve benmerkezci olan
meslektaşlarıyla çalışmayı tercih etmediklerini belirtmişlerdir. Farklılıkların bireyin kişisel
gelişimine katkı sağladığını, olumlu bir okul iklimi oluşturduğunu düşünmektedirler.
Öğretmenlerin çoğu farklılıklar açısından okullarında destekleyici bir yönetim şekli olduğu
görüşündedir.
In this research, it is aimed to determine the perceptions of preschool teachers related to the
diversity management and diversities. The study group of the quantitative part of the
research designed in a mixed model is composed of 268 preschool teachers working in
independent kindergartens in Denizli, Pamukkale and Merkezefendi district. The working
group of the qualitative department was composed of 12 preschool teachers working in
kindergartens where quantitative data were collected. In the collection of quantitative data,
the "Diversity Management Scale" developed by Balay and Sağlam (2004) and revised by
Memduhoğlu (2007) was used. Qualitative data were collected through interviews
conducted through a semi-structured interview form. Percentage, frequency, mean and
standard deviation, t-test, one-way variance analysis (ANOVA), kruskal wallis and mann
whitney U were applied for quantitative data analysis. Content analysis was used in the
analysis of qualitative data. As a result of the research, it was concluded that the teachers
had positive opinions regarding the "individual attitudes and behaviors", "organizational
values and norms" and "managerial practices and policies", which constitute the subdimensions
of "Management of Diversity Scale". In the opinion of the teachers, there was
no significant difference in the dimensions of the research in terms of seniority variable,
while there was a significant difference in the managerial practices and policies subdimension
between the undergraduate and graduate groups in terms of graduation variable.
Teachers mostly prefer to work with colleagues who develop themselves the most in terms
of working in schools; they stated that they did not prefer to work with colleagues who do
not want to improve themselves and are self-centered. They think that diversity contribute
to the individual's personal development and create a positive school climate. Most of the
teachers think that there is a supportive form of management in their schools in terms of
differences.