Abstract:
Bu çalışmanın amacı; okul öncesi öğretmenlerinin, kapsayıcı eğitime ilişkin
düşüncelerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaç doğrultusunda, araştırma tarama modelinde
yürütülmüş olup nitel veri toplama yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu; Denizli İli Pamukkale İlçesinde, 2019/2020 Eğitim Öğreti
yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na (MEB)’e bağlı anaokullarında görev yapan 20 okulöncesi
öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmacı tarafından oluşturulan ve danışman desteğiyle
geliştirilen altı soruluk görüşme formu, bu çalışma grubuna uygulanarak gerekli veriler
toplanmıştır. Elde edilen verilerin betimsel analizleri yapılarak, alt tema başlıkları
oluşturulmuş ve yorumlanarak sonuca ulaşılmıştır.
Araştırmanın sonucunda kapsayıcı eğitim uygulamalarının öğretmenler tarafından
içselleştirdiği ve kapsayıcı eğitimin, eğitim sistemimizdeki bütün öğrenciler için gerekli bir
eğitim yaklaşımı olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca kapsayıcı eğitimin;
Grupla öğrenme, aktif öğrenme ve proje tabanlı eğitim stratejilerini desteklediği,
Ders içeriklerinin ve materyallerin, öğrencilerin gelişim düzeyleri ve çevresel
şartlara göre esnetilerek eğitim sürecinin zenginleştirilmesine olanak sağladığı,
Üstün yetenekli öğrencilere erken tanı konmasını ve bu çocuklara farklılaştırılmış
eğitim imkanı sağlayarak onların akademik ve sosyal kişilik gelişimlerini
desteklediği,
Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin sosyal iletişim, uyum sağlama ve dil
gelişimlerini desteklediği,
Yabancı uyruklu, göçmen ve mevsimlik tarım işçisi olan öğrencilerin
sosyalleşmesini ve kabul görmelerini sağladığı anlaşılmıştır.