Abstract:
Bu araştırmada, Liselerde çalışan öğretmenlerin mesleki kaygı düzeyleri ve bu kaygı
düzeylerinin bazı değişkenlerle arasındaki ilişki araştırılmıştır. Araştırma betimsel “tarama
modeli”nde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2019–2020 eğitim-öğretim yılı Denizli ili
Merkezefendi ilçesinde liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. “Rastgele
örnekleme” yöntemiyle seçilen 247 öğretmene ulaşılarak veriler toplanmıştır. Araştırmada
kullanılan veri toplama aracı; “Kişisel Bilgiler” ve “Öğretmenlik Mesleği Kaygı Ölçeği”
olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Ölçeğin Cronbach Alpha değeri 0,97 olarak
bulunmuştur. Öğretmenlerin mesleki kaygı düzeyleri ve alt boyutları; “Ben merkezli
kaygılar alt boyutu”, “Görev merkezli kaygılar alt boyutu”, “Öğrenci merkezli kaygılar alt
boyutu” ve ölçeğin geneli için algılarının “Kaygılanmıyorum” düzeyinde olduğu
görülmüştür. Öğretmenlerin mesleki kaygı ve alt boyutları düzeyinin cinsiyet, üniversiteye
girişte tercih sırası, mezun oldukları lise türü, üniversiteden mezun oldukları bölüm,
kariyer planları ve ailelerinde öğretmen olma durumu değişkenlerine göre herhangi bir
anlamlı düzeyde farklılık göstermediği görülmüştür. Ancak öğretmenlerin mesleki bilgi
düzeyi, öğretmenlikte kendine güvenme durumu ve öğretmenlik mesleğini isteyerek seçme
durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılık tespit edilmiştir. Farklılıkların ölçeğin geneli ve
tüm alt boyutlarda öğretmenlerin mesleki bilgi düzeyleri “yeterlidir” diyenlerin mesleki
kaygılarının “orta düzeyde yeterlidir” diyenlerden daha az olduğu, öğretmenlikte kendine
güvenmede “kendime orta düzeyde güveniyorum” diyenlerin mesleki kaygılarının
“kendime güveniyorum” diyenlere göre çok yüksek olduğu ve öğretmenlik mesleğini
“isteyerek seçen”lerin mesleki kaygılarının “isteyerek seçmeyen”lere göre daha az olduğu
görülmüştür.