Abstract:
Bu araştırmada, Okul yöneticileri ve öğretmenlerin lisansüstü eğitim yapan öğretmenlere
karşı algı ve tutumları ve bunun bazı değişkenlerle arasındaki ilişki
araştırılmıştır.Araştırmada “tarama modeli” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2019–
2020 eğitim-öğretim yılı Denizli ili Merkezefendi ilçesinde görev yapan eğitim yöneticileri
ve öğretmenler oluşturmaktadır. “Rastgele örnekleme” yöntemiyle seçilen 257 eğitim
yöneticisi ve öğretmene ulaşılarak veriler toplanmıştır.Araştırmada kullanılan veri toplama
aracı; “Kişisel Bilgiler”, “Lisansüstü Tutum Ölçeği” olmak üzere iki bölümden
oluşmaktadır. Ölçeğin Cronbach Alpha değeri 0,981 olarak bulunmuştur. Denizli ili
Merkezefendi ilçesinde görev yapan eğitim yöneticileri ve öğretmenlerin lisanüstü eğitim
yapan öğretmenlere karşı algı ve tutumlarına bakıldığında yapılan inceleme ve analiz
sonucunda eğitim yöneticileri ve öğretmenlerin lisansüstü eğitim yapan öğretmenlere karşı
algı ve tutumlarına ilişkin “Lisansüstü eğitim gören öğretmenleri takdir ederim.”
önermesine “Kesinlikle Katılıyorum” düzeyinde en yüksek derecede katılım gösterirken,
“Lisansüstü eğitim görmeyi gereksiz bulurum.” önermelerine ise “Kesinlikle
Katılmıyorum” düzeyinde en düşük düzeyde katılım göstermişlerdir. Genel ortalamanın ise
“Kararsızım” düzeyinde olduğu ve bazen destekleyici bazen de çekimser tutumlar içinde
olduklarından dolayı “Kararsızım” düzeyinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Destekleyici
Tutum Alt Boyutuna ilişkin analizlerde; eğitim yöneticileri ve öğretmenlerin lisansüstü
eğitim yapan öğretmenlere karşı algı ve tutumlarına ilişkin “Lisansüstü eğitim gören
öğretmenleri takdir ederim.” önermesine “Kesinlikle Katılıyorum” düzeyinde en yüksek derecede katılım gösterirken, “Lisansüstü eğitim gören öğretmenlerin diğer öğretmenlerle
iletişiminin daha etkili olacağını düşünürüm.” önermesine ise “Kararsızım” düzeyinde en
düşük düzeyde katılım gösterdikleri tespit edilmiştir. Eğitim yöneticileri ve öğretmenlerin
lisansüstü eğitim yapan öğretmenlere karşı algı ve tutumları Destekleyici Alt Boyutuna
ilişkin genel ortalamanın ise “Katılıyorum” düzeyinde olduğu ve lisansüstü eğitim yapan
öğretmenleri destekleme eğiliminde oldukları sonucuna ulaşılmıştır.Çekimser Tutum Alt
Boyutuna ilişkin analizlerde; eğitim yöneticileri ve öğretmenlerin lisansüstü eğitim yapan
öğretmenlere karşı algı ve tutumlarına ilişkin “Öğretmenin lisansüstü eğitimini
tamamlaması devlette çalışan öğretmene göre özel sektörde çalışan öğretmen için daha
avantajlıdır.” önermesine “Kararsızım” düzeyinde en yüksek derecede katılım gösterirken,
“Lisansüstü eğitim görmeyi gereksiz bulurum.” önermelerine ise “Kesinlikle
Katılmıyorum” düzeyinde en düşük düzeyde katılımlarının olduğu görülmüştür. Eğitim
yöneticileri ve öğretmenlerin lisansüstü eğitim yapan öğretmenlere karşı algı ve tutumları
Çekimser Alt Boyutuna ilişkin genel ortalamanın “Katılmıyorum” düzeyinde olduğu ve
lisansüstü eğitim yapan öğretmenler ile ilgili çekimser olmadıkları ve lisansüstü eğitim
yapan öğretmenlerle ilgili olumlu tutumlar içinde oldukları sonucuna ulaşılmıştır.Okul
yöneticileri ve öğretmenlerin lisansüstü eğitim yapan öğretmenlere karşı algı ve
tutumlarının cinsiyet, yaş, branş, kıdem, çalışılan kademe, okulunda yüksek lisans-doktora
yapan olup olmaması değişkenlerine göre 0,05 manidarlık düzeyinde farklılık göstermediği
görülürken eğitim düzeyi ve çalışılan pozisyon değişkenlerine göre farklılık gösterdiği
tespit edilmiştir.Destekleyici tutum alt boyutunun farklı değişkenlere göre analizinde; okul
yöneticileri ve öğretmenlerin lisansüstü eğitim yapan öğretmenlere karşı algı ve
tutumlarının cinsiyet, branş, kıdem, çalıştığı kademe, okulunda yüksek lisans-doktora yapan
olup olmaması değişkenlerine göre 0,05 manidarlık düzeyinde farklılık göstermediği
görülürken; yaş, eğitim düzeyi ve çalışılan pozisyona göre farklılık gösterdiği tespit
edilmiştir. Çekimser alt boyutunun farklı değişkenlere göre analizinde; okul yöneticileri ve
öğretmenlerin lisansüstü eğitim yapan öğretmenlere karşı algı ve tutumlarının cinsiyet, yaş, branş, kıdem, çalıştığı kademe, okulunda yüksek lisans-doktora yapan olup olmaması ve çalıştığı pozisyon değişkenlerine göre 0,05 manidarlık düzeyinde farklılık göstermediği görülürken; eğitim düzeyi değişkenine göre farklılık gösterdiği görülmüştür.