Abstract:
Bu araştırma; okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise eğitim-öğretim hizmetlerinde
bulunan öğretmenlerin okul yöneticilerinden beklentilerini ortaya koymak amacıyla
yapılmıştır. Araştırma, yöneticilere öğretmenlerin görevlerini daha iyi yapabilmeleri ve
performanslarını artırabilmeleri açısından neler yapmaları ve nasıl davranış sergilemeleri
gerektiği konusunda bilgi vermesi yönünden önemlidir. Nitel bir çalışma olan araştırma,
tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini, 2019-2020 eğitim-öğretim
yılında Denizli ili Kale ilçesinde bulunan resmi okullarda görev yapan 10 kadın ve 6 erkek
öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada kolaylıkla bulunabileni örnekleme (convenience
sampling) yöntemi ile örneklem alınmıştır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından
hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Öğretmenlerin okul
yöneticilerinden beklentilerine yönelik beş tema altında görüşleri alınmıştır. Bu temalar: (1)
eğitim-öğretim, (2) liderlik özellikleri, (3) idare, (4) okul-çevre ilişkisi ve (5) mesleki
performans. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Verilerin doğru
olarak yorumlanması ve açıklanması amacıyla öğretmen görüşleri temalara göre tablolar
halinde frekanslarıyla verilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre; öğretmenlerin okul
yöneticilerine ilişkin en çok liderlik teması (f=50) altında görüşler ifade ettikleri
belirlenmiştir. Eğitim kademeleri içerisinde en fazla ilkokul öğretmenlerinin (f=64) okul
yöneticilerinden beklenti içerisine girdikleri görülmüştür. Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve
lise öğretmenleri tüm temalarda okul yöneticilerinin etkili iletişim becerilerine ve etkili
liderlik becerilerine sahip olması gerektiği görüşünü ifade ettikleri tespit edilmiştir. Bunların
yanında; motive etme becerisi, adalet algısı, sorun çözme becerisi, veli ilişkisi, sorumluluk duygusu, eğitim-öğretim davranışı, takdir etme ve ödüllendirme ile ilgili beklentileri olduğu
tespit edilmiştir.