Abstract:
Günümüz insan grubları sosyal ve teknoloji konularında hızla değişime tanıklık etmektedir. Bu hızlı değişiklik örgütlere ve örgüt çalışanlarının görev ve sorumluluk alma ve yetki kullanmada kişi ve grublar arasında farklılıklar oluşturmaktadır. Okul ve aile bu değişmelerin merkezi noktasında olması, bütün toplum üyelerinin okul örgütünün eğitiminden geçmesi sebebiyle bu araştırma konusu tarafımca ilgi çekici bulunmuş ve ele alınmıştır. Bu çalışmamda ailelerin sosyo ekonomik düzey yapısının öğrencilerin başarılara etkisi boyutlarının öğretmen ve yönetici görüşlerine yer verilecektir. Okul ve aile kavramları üzerine başlamanın gerekli olduğuna inanıyorum: Aile; Anne, baba ve onların çocuklarından oluşan en küçük toplumsal kurum. Toplumlar ailelerin bir araya gelmesiyle oluşur. İnsanlar tarih öncesi çağlardan beri aileler hâlinde yaşar. Anne babanın ve aile ortamının çocuğun ilk doğduğu andan itibaren devam eden zaman içerisinde çocuğa etkisi büyük olmaktadır. Anne babanın kişilik yapıları, eğitim durumları , meslekleri, zeka sevileri , bedensel ve ruhsal hastalıkları, psikososyal durumları, sosyokültürel statüleri, yetişme biçimleri ve kendi anne babalarından gördükleri davranışlar, çocuğa yaklaşım tarzları , çocuk için ayırdıkları zaman vb. durumlar, çocuğu pozitif veya negatife olarak etkiler. Aile ortamımında yetişen çocuk belli bir yaştan sonra başka insanlarla iletişim haline geçer. Toplumlarda çocuk, yaşamını sürdürmek için yapacağı ekonomik etkinlikleri, toplumun inanç ve değerlerini, aile üyelerinden ve akran kümelerinden öğrenebilir. Ancak kültürel birikim arttıkça bireyin toplumsallaşması işlevi, büyük ölçüde okulun görevi haline gelir. Kültür mirasın bir sonraki kuşaklara aktarılması görevi okullarca yapılmaktadır. Okullar, kültürel özellikler içinden öğrencilerin yaşlarına ve gereksinimlerine uygun olanları seçerek bunları planlı ve amaçlı bir biçimde öğrencilere kazandırır. Özellikle bilgi birikiminin öğrencilere aktarılmasında okullar çok önemli bir görevi yerine getirirler.