Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin intramüsküler enjeksiyon becerisini
kazanmada hibrit simülasyon yöntemiyle verilen eğitimin etkisini saptamak amacıyla,
randomize kontrollü deneysel bir çalışma olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini
2018-2019 öğretim yılında Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde
Hemşirelik Esasları dersi’ne kayıtlı 126 öğrenci (63 çalışma grubu, 63 kontrol grubu)
oluşturmuştur. Araştırmada çalışma grubu hibrit simülasyon (SH+dijitalli yarım kalça
modeli), kontrol grubu ise düşük gerçekli simülasyon yöntemi (kalça/kas içi maketi) ile
simülasyon uygulamasını gerçekleştirmiştir. Araştırmanın verileri, Öğrenci Tanıtıcı
Özellikler Formu, İntramüsküler Enjeksiyon Başarı Testi, İntramüsküler Enjeksiyon
Uygulama Beceri Değerlendirme Formu, Yansıtıcı Düşünme Stratejilerinden İki Kolonlu
Yazı Örneği ve Öğrenci Memnuniyeti ve Öğrenmede Kendine Güven Ölçeği aracılığıyla
toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzdelik, ortalama, standart sapma ile
bağımsız gruplarda İki Ortalama Arasındaki Farkın Önemlilik Testi, Mann Whitney U
testi ve Kruskal Wallis Varyans analizi kullanılmıştır. Bağımlı gruplarda, Tekrarlı
Ölçümlerde Varyans Analizi, Friedman Testi kullanılmıştır. İki kolonlu yazı örneğinden
elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmada çalışma ve kontrol
grubunda yer alan öğrencilerin öntest ve sontest başarı testi puanları açısından
istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmamıştır (p>0,05) ancak ortatest başarı testi
puanları açısından kontrol grubu anlamlı düzeyde yüksek saptanmıştır (p<0,05).
Grupların kendi içinde öntest, ortatest ve sontest başarı testi puanları istatistiksel olarak
anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Çalışma grubunun uygulama beceri puan
ortalaması (85±7,4); kontrol grubunun puan ortalamasından (79±9,4) anlamlı düzeyde
(p=0,001) yüksek bulunmuştur. Çalışma grubundaki öğrencilerin memnuniyet ve
özgüven puan ortalamaları sırasıyla 24±1,2 ve 37±2,2, kontrol grubundaki öğrencilerin
ise 21±2,3 ve 32±3,2 olarak saptanmış olup çalışma grubunun puan ortalaması anlamlı
olarak yüksek bulunmuştur (p=0,001). Ayrıca hibrit simülasyon yöntemi ile uygulamayı
gerçekleştiren öğrenciler çok heyecanlandıklarını, bununla birlikte yöntemin gerçekçi
bir ortam sağladığı, faydalı olduğu, hatalarını görme fırsatı sağladığını belirtmişlerdir.
Araştırmanın sonuçları doğrultusunda hemşirelikte psikomotor beceri eğitiminde hibrit
simülasyon yönteminin kullanılması önerilmektedir.
The study was conducted as a randomized controlled experimental study in
order to determine the effect of hybrid simulation training on gaining the intramuscular
injection skills of nursing students. The sample of the study consisted of 126 students
(63 study groups, 63 control groups) enrolled in Nursing Principles Course at
Pamukkale University Faculty of Health Sciences in 2018-2019 academic year. In the
study, the study group performed hybrid simulation (standard patient+Digital half hip
model simulator) and the control group performed simulation with low reality simulation
method (hip/intramuscular model). Study data were collected using Student
Identification Form, Intramuscular Injection Achievement Test, Intramuscular Injection
Application Skill Assessment Form, Two Column Writing Reflective Thinking Strategies
and Scale of Student Satisfaction and Self-confidence in Learning. In the evaluation of
the data, the significance test of the difference between two means, Mann Whitney U
test and Kruskal Wallis variance analysis were used for independent groups with
number, percentage, mean and standard deviation. In the comparison of dependent
groups, Variance Analysis in Repeated Measures and Friedman Test were used. The
data obtained in the two-column writing sample were subjected to content analysis. In
the study, there was no statistically significant difference in terms of pretest and
posttest achievement test scores of the students in the study and control groups
(p>0.05), but the control group was significantly higher in terms of the midtest
knowledge scores (p<0.05). There was a statistically significant difference between the
pretest, midtest and posttest achievement test scores of the groups (p<0.05). The
average score of the application skills of the study group (85±7,4); significantly higher
than the mean score of the control group (79±9,4) (p=0.001). The mean satisfaction
and self-confidence scores of the students in the study group were 24±1,2 and 37±2,2,
and the control group was 21±2,3 and 32±3,2, respectively, and the mean scores of the
study group were found to be significantly higher (p=0,001). In addition, it was found
that the students who performed the application with the hybrid simulation method were
very excited, however, the method provided a realistic environment, it was useful and
provided an opportunity to see the errors. According to the results of the research, it is
recommended to use hybrid simulation method in psychomotor skill education in
nursing.