Günümüz dünyasında bilim ve teknolojinin gelişmesi eğitimi de etkilemektedir.
Ancak eğitimde sadece gelişen teknolojinin kullanımı yeterli değildir. Teknolojinin faydalı
kısımları, sosyal öğrenme ortamları ile desteklenmelidir. Buradan hareketle araştırmanın
problem cümlesi; “Harmanlanmış öğrenme uygulamalarının sosyal öğrenme ortamlarına
aktarımının akademik başarı, kalıcılık, çevre okuryazarlık, yansıtıcı düşünme düzeyi,
öğretmen görüşleri ve öğrenciler üzerine etkisi nasıldır?” şeklinde belirlenmiştir.
Araştırma, harmanlanmış öğrenme uygulamalarının sosyal öğrenme ortamlarına
aktarımının akademik başarı, kalıcılık, çevre okuryazarlığı ve yansıtıcı düşünme düzeyine
etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Aynı zamanda çalışma sürecinde uygulama yapan
öğretmenin görüşleri ve etkinliklerin öğrenciler üzerine etkilerinin araştırılması
hedeflenmiştir. Araştırma, 2017-2018 eğitim öğretim yılında bir devlet okulunda 7. sınıfta
öğrenim gören 74 öğrenci ile yapılmıştır. Çalışma grubu için öğrenciler, deney (36
öğrenci) ve kontrol gruplarına (38 öğrenci) amaçlı örneklem yöntemiyle dağıtılmıştır.
Gömülü karma yöntem deseni kullanılmış; nicel kısmında ön test – son test kontrol gruplu
yarı deneysel desen, nitel kısmında durum çalışması yapılmıştır. Uygulamalar fen bilimleri
dersi “İnsan ve Çevre İlişkileri” ünitesini kapsayacak şekilde 4 hafta boyunca
yürütülmüştür. Deney grubunda dersler harmanlanmış öğrenme uygulamalarının sosyal
öğrenme ortamlarına aktarımının incelenmesi için hazırlanan ders planları ile yürütülürken
kontrol grubunda Milli Eğitim Bakanlığının belirttiği müfredat uygulanmıştır. Ders
anlatımlarını derse giren fen bilgisi öğretmeni yapmış, araştırmacı gözlemci olmuştur. Veri
toplama araçları olarak; insan ve çevre ilişkileri akademik başarı testi, çevre okuryazarlık
ölçeği, yansıtıcı düşünme düzeyi ölçeği, ders gözlem formu, öğretmen ve öğrenci yarı
yapılandırılmış görüşme formu, kelime ilişkilendirme testleri, yansıtıcı günlükler, çevre
resmi çizim kâğıdı ile öz ve akran değerlendirme formları kullanılmıştır. Nicel verilerin
analizinde SPSS 20 paket programı kullanılırken, nitel veri analizlerinde Nvivo 8.0 programı kullanılmış, betimsel ve içerik analizleri yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre; deney grubu öğrencileri ile kontrol grubu öğrencileri arasında akademik
başarı, çevre okuryazarlık düzeyi, yansıtıcı düşünme düzeyi ve kalıcılık puanları açısından
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık vardır. Aynı zamanda harmanlanmış öğrenme
uygulamalarının sosyal öğrenme ortamlarına aktarımının incelenmesi için uygulanan
etkinlikler ile deney grubu öğrencilerinde kontrol grubu öğrencilerine göre kelime
ilişkilendirme kat sayılarında artış görülmüş ve resimler ile belirlenen çevre algılarında
olumlu değişimlere rastlanmıştır.
Buradan hareketle harmanlanmış öğrenme uygulamalarının sosyal öğrenme
ortamlarına aktarımının etkili sonuçlar açığa çıkarttığı söylenebilir. Uygulama yapan
öğretmenin uygulamalar ve süreç hakkındaki olumlu görüşleri motive edici, merak
uyandırıcı, heyecanlı, bloglar ile faydalı ve etkili tekrarların yapılması, iletişimi arttırması,
sorumluluk duygusunu geliştirmesi, geniş bilgi birikimine ulaşabilme ve konuyu kolay
öğrenme şeklinde belirlenmiştir. Diğer yandan olumsuz ifadeler arasında zaman sıkıntısı,
teknik hatalar, ödevlerin zor gelmesi görüşlerine rastlanmıştır. Uygulamalar ve süreç
üzerine elde edilen öğrenci görüşleri ise günlük yaşamla bağlantılı, motive edici, keyifli
ders işlenmesi, ilgi çekici olması, bilgilerde kalıcılık sağlaması, istenilen zamanlarda
tekrarların yapılabilmesi, farklı etkinlikleri içermesi, bilgisayarlardan dolayı teknik
hataların olması, herkesin bilgisayara ulaşamaması, zaman zaman sıkıcı ve zorlayıcı
olduğu şeklindedir. Araştırmamız ile etkili sonuçlara ulaşıldığı uygulamalar, farklı sınıf
düzeylerinde ve derslerde tekrar edilebilir ve etkileri kıyaslanabilir.
The development of science and technology in today's world also affects education.
However, only the use of developing technology in education is not sufficient. Useful parts
of technology should be supported by social learning environments. From this point of
view, the problem sentence of the research was determined as; “What is the effect of the
transfer of blended learning practices to social learning environments on academic
achievement, retention of knowledge, environmental literacy, reflective thinking level,
teacher opinions and students? ”
The research aims to investigate the effect of transferring blended learning practices
to social learning environments on academic achievement, retention of knowledge,
environmental literacy and reflective thinking. At thesame time, it is aimed to investigate
the effects of teacher and students opinions. The study was conducted with 74 seventh
grade students in a public school in the 2017-2018 academic year. For the study group,
students were oriented assigned to experimental (36 students) and control groups (38
students). Embedded mixed method design was used; In the quantitative part, pre - post -
test semi – experimental design with control group and in the qualitative part, case study
was performed. The research was carried out for 4 weeks through the “Human and
Environmental Relations ” unit. In the experimental group, the lessons were carried out
with the lesson plans prepared for examining the transfer of blended learning practices to
social learning environments, while the curriculum specified by the Ministry of National
Education was applied in the control group. The lectures were made by science teachers
and the researcher became an observer. As data collection tools; human and environmental
relations academic achievement test, environmental literacy test, reflective thinking level
test, lesson observation form, teacher and student semi-structured interview form, word
association tests, reflective diaries, environmental drawing paperand self and peer
assessment forms were used. SPSS 20 program was used for the analysis of quantitative data, Nvivo 8.0 program was used for qualitative data analysis. Also descriptive and
content analyzes were performed.
According to the findings; There is a statistically significant difference between
experimental group students and control group students in terms of academic achievement,
environmental literacy level, reflective thinking level and retention of knowledge scores.
At the same time, there was an increase in word association coefficients in experimental
group students and positive changes in environmental perceptions determined by pictures.
Therefore, it can be said that the transfer of blended learning practices to social learning
environments yields effective results. The positive opinions of the teacher about the
applications and the process were determined as motivating, interesting, exciting, useful
and effective repetitions with blogs, increasingcommunication, developing a sense of
responsibility, reaching wide knowledge and learning the subject easily. On the other hand,
negative expressions included time shortages, technical errors, difficult homework. The
students' opinions on the applications and the process are related to daily life, motivating,
enjoyable lessons, interesting, persistence in information, repetitions can be made at any
time, contain different activities, computers have technical errors, everyone can not reach
the computer from time to time boring and compelling. With our research, effective results
can be repeated at different grade levels and courses and their effects can be compared.